Prostatabiopsier

Information om vævsprøver (biopsier) fra prostata

Formålet med undersøgelsen

Formålet er at undersøge prostata (blærehalskirtlen) for celleforandringer.

Før undersøgelsen

Der er ingen specielle forberedelser, men for at undgå infektion og hævelse af prostata, får du, inden undersøgelsen, antibiotika til at modvirke det.

Er du i behandling med blodfortyndende medicin (Marcoumar eller Marevan), skal du holde pause med det i fire dage før undersøgelsen, og er du i behandling med Magnyl, skal du holde pause i en uge før undersøgelsen.

Undersøgelsen

Undersøgelsen foregår ved, at ultralydssonden forsigtigt føres op i endetarmen. Der er nu mulighed for at vurdere størrelsen og udseendet af din prostata.

Via ultralydssonden tages der, med en kanyle, vævsprøver fra prostata. Det er sædvanligvis ikke forbundet med smerter eller ubehag. Det vil mærkes som kortvarige stik.

Efter undersøgelsen

Der kan være blod i afføring og urin i dagene efter undersøgelsen. I flere uger kan der være blod i sæden.

Da prøverne tages via endetarmen, som er ”forurenet” område, er der risiko for infektion.

Hvis du, i de første 24 timer efter prøvetagningen, får feber og kulderystelser eller sygdomsfølelse, skal du kontakte os, egen læge eller vagtlæge.

Det er vigtigt, at du søger læge ved infektionstegn, da en infektion ikke går over af sig selv.

Såfremt vi ikke hører noget fra dig, regner vi med, at du har det godt, og at der ikke er opstået komplikationer i forbindelse med undersøgelsen.

Skulle der opstå komplikationer, vil vi gerne orienteres efterfølgende. Det gælder også, selvom infektionen ER overstået, og selvom du har været behandlet via egen læge, vagtlæge eller hospital.

Såfremt du har spørgsmål, eller der er problemer, som du gerne vil diskutere med os, kan vi kontaktes på tlf. 86 13 08 46.

Der kan gå en til to uger, før der er svar på vævsprøverne.

Du får en tid til at komme og få svar på disse.

Læger

Torben Dørflinger

Speciallæge i kirurgi og urologi