Blokadebehandling

Hvad er blokade?

Det er et lokalt virkende binyrebark hormon og lidt lokalbedøvelse. Det er samtidig det kraftigste betændelsesdæmpende præparat, vi har, som virker i omkring seks uger.
Betændelsen (inflammationen) er ikke bakteriel, men forårsaget af irritation/overbelastning.
Lokalbedøvelsen tilsættes, så det ikke gør ondt, når du får lagt blokaden.

Hvornår gives den?

Blokaden gives i forbindelse med overbelastningsskader, hvis det skønnes at have en effekt på den pågældende tilstand.

Hvor lang tids virkning har en blokade?

Binyrebarkhormonet virker i op til seks uger. Binyrebarkhormonet i sig selv er som regel ikke helbredende, men det reducerer inflammationen og smerterne, så genoptræningen kan påbegyndes hurtigere.

Hvilke bivirkninger kan der være?

De mest almindelige bivirkninger er: Rødme i hovedet i op til nogle dage efter injektionen. Smerter, når lokalbedøvelsen holder op med at virke en til to timer efter injektionen. Menstruationsforstyrrelser. Hudforandringer (Lokal skrumpning af underhudens fedtceller).

Sygemelding?

Du skal ikke sygemeldes efter, at du har fået lagt en blokade.

Genoptræning af skaden?

Det er vigtigt, at du genoptræner din skade, da det ikke er binyrebarkhormonet alene, der skaber effekten. Dog skal du først starte med at genoptræne din skade fire dage efter, at du har fået lagt blokaden.

www.sportnetdoc.dk kan du finde forskellige øvelser til genoptræning af din skade.

Læger

Niels Bang