Mavekatar

Mavekatar, også kaldet gastritis, er en lidelse, hvor du har kroniske eller tilbagevendende mavesmerter i øverste del af maven. Du kan også have akut mavekatar på grund af en infektion af mavesårsbakterien Helicobactor pylori, andre bakterier eller vira.

De hyppigste symptomer er;

• ubehag og smerter i den øvre del af maven
  • kvalme og opkast
  • oppustet
  • forstoppelse eller diarré
  • sure opstød og halsbrand

Graden af symptomerne kan variere meget, og mange oplever ofte ingen symptomer. Hvis du alligevel oplever nogle af ovenstående symptomer, skal du altid søge læge. Oplever du nogle af nedenstående symptomer, skal du søge læge med det samme.

• Uønsket vægttab
  • Blod i afføringen
  • Gentagende blodige opkastninger
  • Blodmangel

Når diagnosen skal stilles, skal du fortælle din sygehistorie, hvilke symptomer du oplever og graden af symptomerne. Fortæl også gerne, hvis du har andre symptomer som hovedpine, ondt i brystkassen eller underlivet. For at stille den eksakte diagnose skal du efterfølgende have foretaget en  kikkertundersøgelse (gastroskopi).

For at sikre den mest optimale behandling for mavekatar, skal du først og fremmest stoppe med de faktorer, der kan have medført mavekatar. Du vil ofte få syredæmpende tabletter, der vil normisere slimhinden, hvorefter symptomerne typisk forsvinder efter et par dage.

Hvis du har fået mavesår på grund af Helicobactor pylori, skal du behandles med antibiotika og syredæmpende medicin.