Blæresten

Blæresten er sten, der dannes i urinblæren. Lidelsen skyldes oftest, at blæren ikke bliver tømt fuldstændigt på grund af afløbsproblemer fra blæren. Det betyder, at blæresten ikke kan komme ud ved normal vandladning.

Der kan være stor forskel på blæresten. De kan både være hårde, bløde, kantede eller runde. Desuden kan stenene både sidde fast på blærevæggen eller være fritliggende.

Blæresten er en sjælden lidelse, der næsten kun ses som en komplikation til dårlig blæretømning. 90% af alle tilfælde af blæresten rammer mænd, da de fleste tilfælde af blæresten skyldes en forsnævring i blærehalskirtlen (prostata eller urinrøret).

Blæresten kan være helt uden symptomer eller problemer, men de hyppigste symptomer er;

• blod i urinen
  • smertefulde vandladninger
  • hyppige blærebetændelser
  • smerter over blæren
  • stærk trang til at lade vandet

I nogle tilfælde kan blæresten blive så store, at de lukker af for urinafløbet. Det betyder, at der kan opstå infektion, fordi urinen ikke bliver tømt ud optimalt. I de værste tilfælde kan du opleve blod i urinen, da blæresten kan lave små rifter i slimhinden.

Undersøgelse
Ved mistanke om blæresten foretager vi enten røntgenundersøgelse, ultralydsscanning eller kikkertundersøgelse af blæren, også kaldet cystoskopi.

Den mest optimale behandling er at knuse stenene med laser ved en kikkertoperation, men det er også muligt at behandle blæresten ved en kirurgisk operation. Ved operationen bliver urinblæren åbnet, så stenene kan fjernes som hele sten.

Du kan ikke selv behandle blæresten, men ved at drikke rigeligt væske, kan du undgå koncentreret urin. Efter en vellykket behandling af blæresten, er udsigterne gode.